Cabeçalho da página

A cobra na arte de Bernadete Andrade

Priscila Maisel

Resumo

Resumo

A artista plástica amazonense Bernadete Andrade (1953-2007) traz em seu conjunto de obras referências de seu meio cultural. Neste artigo buscamos compreender as metáforas contidas no seu processo de criação em artes, discutindo as inter-relações culturais e os elementos visuais presentes na sua obra. Nosso objetivo é percorrer parte deste processo de criação para interpretarmos as imagens da serpente encontradas em seus desenhos, pinturas e intervenções artísticas, de 1989 a 2006. Utilizamo-nos da Crítica Genética para análise do processo criativo e da pesquisa bibliográfica para embasamento do contexto cultural da artista. Seguimos um método multidisciplinar de estudo e estabelecemos uma rede complexa, o que justifica uma abordagem sistêmica. Observamos as relações intersemióticas construídas na semiosfera da artista, que envolvem aspectos da cultura amazônica e universal; e percebemos o caminho percorrido por ela na elaboração e amadurecimento de seu estilo e escolhas temáticas, a partir da imagem da cobra, no decorrer de dezessete anos de sua carreira. Nossa hipótese, por conseguinte, é de que a linha e a cobra foram utilizadas pela artista como metáforas da criação.

Abstract

The Amazonian artist Bernadete Andrade (1953-2007) expresses in her body of work references of her culture. In this research we seek to understand the intrinsic and extrinsic relations in the creative process of art, discussing the cultural interrelations and visual elements expressed in her work. Our objective in this study is to analyze this creation process to interpret the images of the snake found in her drawings, paintings and artistic interventions, from 1989 to 2006. By utilizing methodological and technical principals of Genetic Criticism to analyze her creative work, we are also utilizing bibliographic research as the basis for the cultural context of the artist by following a multidisciplinary methodology and established a complex network, which justifies our systemic approach. Thus observing the relationships built in inter-semiotic Semiosphere of the artist herself and the involvement of uniquely Amazonian and universal concepts of cultural influence on the artistic creative process. Through this analysis we see the path of Bernadete Andrade in the development and maturation of her style and thematic choices, thus making definitive structural and conceptual links between the thematic of her works utilizing the image of the snake over the course of seventeen years of her career. Our hypothesis is therefore that the line itself and the snake were used as metaphors for the artist's concept of creation.


Texto completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18542/arteriais.v6i11.11027